Berwudhu ’ Disebabkan Menyentuh Kemaluan
Matan Hadith
وَرَوَى هَذَا الْحَدِيثَ أَبُو الزِّنَادِ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ بُسْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم . حَدَّثَنَا بِذَلِكَ، عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي الزِّنَادِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ بُسْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم نَحْوَهُ . وَهُوَ قَوْلُ غَيْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَالتَّابِعِينَ وَبِهِ يَقُولُ الأَوْزَاعِيُّ وَالشَّافِعِيُّ وَأَحْمَدُ وَإِسْحَاقُ . قَالَ مُحَمَّدٌ وَأَصَحُّ شَيْءٍ فِي هَذَا الْبَابِ حَدِيثُ بُسْرَةَ . وَقَالَ أَبُو زُرْعَةَ حَدِيثُ أُمِّ حَبِيبَةَ فِي هَذَا الْبَابِ صَحِيحٌ وَهُوَ حَدِيثُ الْعَلاَءِ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ مَكْحُولٍ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ عَنْ أُمِّ حَبِيبَةَ . وَقَالَ مُحَمَّدٌ لَمْ يَسْمَعْ مَكْحُولٌ مِنْ عَنْبَسَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ وَرَوَى مَكْحُولٌ عَنْ رَجُلٍ عَنْ عَنْبَسَةَ غَيْرَ هَذَا
الْحَدِيثِ . وَكَأَنَّهُ لَمْ يَرَ هَذَا الْحَدِيثَ صَحِيحًا .
Terjemahan
Abu az-Zinad meriwayatkan hadith ini daripada ‘Urwah daripada Busrah daripada Nabi SAW, ‘Ali bin Hujrin telah menceritakan yang demikian itu katanya: ‘Abd al-Rahman bin Abu al-Zinad telah menceritakan daripada bapanya daripada ‘Urwah daripada Busrah daripada Nabi SAW seumpamanya.Pendapat ini merupakan pendapat ramai daripada sahabat-sahabat Nabi SAW dan tabi‘in. Pendapat ini juga dipegang oleh al-Auza’i, asy-Syafi‘i, Ahmad dan Ishaq. Muhammad berkata: Yang paling sahih dalam bab ini ialah hadith Busrah. Abu Zur‘ah berkata: Hadith Ummu Habibah dalam bab ini sahih iaitu hadith al-‘Ala’ bin al-Harith daripada Makhul daripada ‘Anbasah bin Abu Sufyan daripada Ummu Habibah. Muhammad berkata: Makhul tidak mendengar daripada ‘Anbasah bin Abu Sufyan. Makhul meriwayatkan daripada seorang lelaki daripada ‘Anbasah selain hadith ini seolah-olah beliau tidak melihat hadith ini sahih.